لحظه

... Just a snapshot ...

... Just a snapshot ...

آخرین مطالب
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۲۵ جبر
  • ۲۴ فروردين ۹۶ ، ۱۹:۲۷ The truth
پیوندهای روزانه

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

۱۱:۱۷۲۴
مرداد

تفکیک ماده از غیر آن، چگونه ممکن است، زمانی که مجردترین و غیر مادی ترین حالات انسانی هم مستقل از ماده نیستند؟ وقتی که حتی خاطرات یک انسان، به شکل مولکول های پروتئینی در بدن او تجمیع و ذخیره می شوند، زمانی که شخصیت و روحیات یک انسان با برداشتن قسمتی از مغز او متحول می شوند و با دانستن اینکه رفتار انسان در هر لحظه تابعی از ترکیب مواد شیمیایی بدن او در آن لحظه است؟ آیا حتی آگاهی و شعور حاصل چیزی غیر از برهم کنش های مادی است؟

لیلا مجیدی
۱۱:۳۳۲۳
مرداد
این جنون است که ردپایی بس عظیم در تاریخ تفکر گذاشته است. جنون و تعقل، اگرچه در بدو امر، اموری متناقض به نظر می رسند، اما هر تئوری متهورانه ای در آغاز فرایند تکاملی خود، اگر با اندکی جنون آغشته نباشد، تمایز و وجه افتراقی با خیل عظیم نظریه های پیش از خود نخواهد داشت. تمایز، تداعی گر اراده وجود، حضور و زیستی مستقل از محیط اطراف است و بدون تمایز از محیط، ذرات یک پدیده در محیط متلاشی و حل می شوند.

*عنوان، دیالوگی ست از شمس تبریزی -نمایش شمس پرنده از پری صابری- که با جنون و تهور خود وارد زندگی آرام جلال الدین شد و از سجاده نشینی باوقار، به بازیچه کودکان کوی تبدیلش کرد.
لیلا مجیدی
۰۸:۲۳۱۷
مرداد
بخش قابل توجهی از آثار ادبی، بیان هنرمندانه حسرت و اندوهی ست که انسان در جریان تغیرات محیطی -عمدتا تکاملی- نسبت به شرایط گذشته از خود بروز می دهد. چرا آدمی تا این حد دل در گرو گذشته دارد؟ نوستالژی، حاصل تحریف خوشایند وقایع و رویدادهای گذشته توسط مغز نیست؟ تحریف خوشایندی که انسان را به محیط امن و آشنای گذشته پیوند می دهد و در مقابل پیچیدگی های محیط متغیر حال و ناشناخته های محیط پرابهام آینده محافظت می نماید؟ چرا باید گامی به عقب و بازگشت به گذشته، خواسته یک انسان باشد؟ آیا بازگشت به سادگی، تنها راه غلبه بر دشواری درک پیچیدگی هاست؟
لیلا مجیدی